Psychologická novela s prvky hororu a černé satiry, podle níž vznikl v roce
1968 kultovní film v režii Juraje Herze, s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli.
Kniha Spalovač mrtvol je mistrovským vhledem do duševních pochodů
manipulovaného i sebemanipulovaného člověka, vlastně omezeného slabocha, z
něhož se jakoby nenápadně, postupně stává lidská stvůra.
Hlavním hrdinou příběhu, který se odehrává těsně před vypuknutím druhé světové
války, je Karel Kopfrgingl, otec středostavovské rodiny, zvláštní laskavý
podivín, jehož fascinuje smrt a vše s tím spojené. Mnoho let je zaměstnán v
pražském krematoriu jako „spalovač mrtvol“. Na základě pokřivené interpretace
tibetské filozofie chápe i usmrcování jako pomoc na cestě do ráje, k návratu do
Světla a nekonečného míru.
Leitmotivem novely je však především problematika rasové nenávisti a kolektivní
viny.
Myšlenkově i formálně pozoruhodné dílo, jak používáním výhradně spisovného
jazyka i v přímé řeči, tak výstavbou děje a častým symbolickým vyjadřováním, v
nové, vynikající interpretaci Lukáše Hlavici.
Ladislav Fuks: Spalovač mrtvol (úryvek)
Kdyby nebylo smrti, pane Dvořák," řekl pan Kopfrkingl a zbystřil sluch, obřad
slečny Čárské skončil a pan Pelikán nahoře otevíral oponu, "kdyby nebylo smrti,
nemohli bychom se měnit v
prach, jak je psáno, nemohli bychom se z prachu znovu rodit, nějaké
převtělování by přestalo mít smysl... vskutku, v ráji, v nebi, v nirváně toho
už není třeba. Nebylo by ani pohřbů a
pak by tyhle naše pece nebyly k ničemu. Pak by je stát nebyl musil zařizovat.
Pak by krematoria mohl škrtnout i ten nejlidštější stát, který vůbec je. Chudák
slečna Čárská," řekl pan
Kopfrkingl, "a teď ji právě vezou do pece. Do žároviště číslo jedna, podívejte,
a měla právě před svatbou. Narodí se znovu, ale co je to platné. Její smrt je
předčasná a to je zlé.
Předčasná smrt," opakoval pan Kopfrkingl a pohlédl na teploměr, "předčasná smrt
je dobro jen tehdy, když člověka ušetří velkého strádání. Tak se mi zdá, že to
případ nebohé slečny
Čárské," pohlédl na teploměr, "není."
Scénář: Jiří Seydler Režie: Jindřiška Nováková Hudba: Daniel Tůma, Room 02 Záznam zvuku, střih a mixáž: Radek Veselý Natočeno ve zvukovém studiu DAMU v Praze 1CD ve formátu MP3, 14 kapitol celková stopáž: 4 hodiny, 53 minuty Cover photo @ Karel Ješátko – dědicové, 2016 c/o Dilia Fotografie Lukáše Hlavici – archiv AudioStory s.r.o. Grafický design: Kateřina Urbanová, 2016 ℗ a © 2016 vydavatelství AudioStory s.r.o. v koprodukci s nakladatelstvím Vyšehrad s.r.o.
AudioStory © 1991-2018
Partneři: Nakladatelství Argo | Nakladatelství Vyšehrad | Nakladatelství Portál | Deník KnihyStránky: Miroslav Hařovský