Když letošní audioknižní trh obohatil Spalovač mrtvol Ladislava Fukse, mnohým z
nás zatrnulo. Je-li nově zpracována novela, která se dá bez pochybností označit
slovem „kultovní“ a existuje-li navíc podobně kultovní zpracování filmové, je
jednoduché nové tvůrce přezíravě a blahosklonně politovat s tím, že cvrček
těžko doroste hory.
V případě této nové audioknihy je však nutno zpozornět; za mikrofon totiž usedl
Lukáš Hlavica, herec a několik let již také profesionální rozhlasový režisér,
který už několikrát dokázal, že je schopen nejen precizního hereckého výkonu,
ale také analytičtějšího myšlení režijního. Nový titul nakladatelství
AudioStory si tedy zaslouží naši pozornost a hlubší rozbor.
K samotnému Fuksovu textu netřeba mnoho slov. Spalovač mrtvol je jeho opus
magnum, k němuž se kvalitativně přiblížil ještě Pan Theodor Mundstock, Myši
Natálie Mooshabrové či Nebožtíci na bále (hle, další tipy pro vydavatele
audioknih!). Živočichopis podivného zaměstnance krematoria pana Kopfrkingla,
milujícího a oddaného manžela a laskavého člověka, z něhož se vlivem neblahých
okolností stává vraždící monstrum, je českému publiku dostatečně známý. Můžeme
se jen dohadovat, nakolik je Spalovač mrtvol zintenzivněným obrazem Fuksova
vlastního dětství v rodině nepříliš srdečného policejního úředníka, v níž si
poprvé uvědomil svou odlišnost.
Jaký však doopravdy je hlavní antihrdina Fuksovy novely? Je to už od počátku
zrůdná mysl, kterou nacista Willi Reinke dožene k übermenschskému šílenství? Je
to prostoduchý člověk, který se nechá týmž zmanipulovat? Nebo jde o jakéhosi
tragigroteskního Švejka moderní doby, který si ve zvráceně vykloubených časech
zachraňuje vlastní krk předstíranou úslužností? Nebo maniakálního spasitele,
osvobozující duše dobrých lidí tím, že zahubí jejich tělesné schránky? Fuksův
text tyto otázky klade v poklidném tempu nekomplikovaných vět. Čtenář je však
od prvních řádek vtahován, ba uchvacován a nelítostný závěr je odzbrojující, ač
jej očekává či dávno zná.
Při posuzování nové audioknihy se nelze samozřejmě ubránit srovnání s filmovým
zpracováním v režii Juraje Herze. Díky hereckému umění Lukáše Hlavici a režii
Jindřišky Novákové lze hovořit o rovnocenných uměleckých dílech; každé z nich
však buduje tichou hrůzu spalovačova pozvolného šílenství jinak. Zatímco Herzův
Spalovač mrtvol stojí na děsu zobrazovaném v surrealistických a groteskních
vizích, podtržených kamerou Stanislava Miloty, která pomocí „rybího oka“
deformuje mrtvolně rybí obličej Rudolfa Hrušínského a klíčové scény dramatu
ukazuje v jakémsi přízračném dance macabre, Hlavica jako interpret postupuje
jinak. Hororová působivost jeho podání spočívá v klidné a nevzrušené četbě.
Nejotřesnější scény jsou tu podány v nezměněné intenzitě, až by mohly méně
soustředěnému posluchači uniknout. Dojde-li Hlavica k závěrečným scénám
Spalovače, prostě Kopfrkinglovo šílení oznámí, sdělí je až něžným, sladkým
hlasem, jako by vyprávěl pohádku dětem. Zároveň posluchači předkládá svým
výkonem cosi, co bychom mohli nazvat anatomickou studií či psychologickou
analýzou pana Kopfrkingla. Je v tom obrovská herecká kázeň, kterou se udržuje
ve stejné poloze, nikoliv herecká neschopnost variability – tu prokázal
minimálně v Preusslerově Čarodějovu učni. K hrubším tahům svého hlasového
štětce se uchyluje především ve scénách s vedlejšími postavami; obhrouble
pokřikuje nešťastný manžel hloupé ženy, která mu na boxu vyčítá, že tu teče
krev; úlisným hlasem ovíjí pana Kopfrkingla gestapák Reinke.
Hudba Daniela Tůmy využívá různé motivy – od židovské písně přes tibetské
názvuky až ke klavírní tingltanglové odrhovačce. V některých kapitolách děj
dokresluje, jindy se staví do kontrastu k němu.
Fuksův a Hlavicův Spalovač mrtvol je jedním z nejzajímavějších titulů letošního
audioknižního trhu.
Přemysl Hnilička (naposlech.cz)
AudioStory © 1991-2018
Partneři: Nakladatelství Argo | Nakladatelství Vyšehrad | Nakladatelství Portál | Deník KnihyStránky: Miroslav Hařovský