Když se na českém audioknižním trhu objeví zbrusu nová dramatizace, je třeba
zpozornět. Mezi drtivou většinou jedno či vícehlasých četeb jde o bílou
vránu. Vydavatelství AudioStory se jejich natáčení nebrání, což dokazuje
aktuální novinka Msta písecké panny.
Kombinace dramatizace a detektivky je pro mnohé lákadlem, obzvlášť pokud je v
kolonce autora literární předlohy uvedeno jméno Vlastimila Vondrušky. Jeho
historické romány si mezi čtenáři našly pevné místo a vyšvihly svého autora
mezi nejprodávanější domácí tvůrce. Málokterý ze současných českých
spisovatelů se může pochlubit tím, že podle jeho děl bylo natočeno tolik
audioknih. Co se týče dramatizací, u AudioStory jde v tomto případě už o
třetí kousek. Po dvou adaptacích románů s hlavním hrdinou Jiřím Adamem z
Dobronína však nyní přichází první dramatizovaný případ z cyklu detektivek s
královským vyšetřovatelem Oldřichem z Chlumu.
Ten je prokurátorem, vyšetřovatelem i správcem hradu Bezděz v polovině 13.
století a věrně slouží svému králi Přemyslu II. Otakarovi. Ze severu Čech se
však tentokrát dostane až do jihočeského Písku, kde na něj čeká k
rozlousknutí další nemalý oříšek. Hned z kraje objevená loupež klenotů a
následná smrt rybáře má být totiž jen předehrou k mnohem závažnějším skutkům.
Mrtvých postupně přibývá a atmosféra houstne tak, že by snad i Agatha
Christie pocítila lehké mrazení v zádech.
Na rozdíl od předešlých dramatizací (autorem scénářů všech je sám Vlastimil
Vondruška) zde není vypravěč součástí děje, což umožnilo využít herce
Vladislava Beneše pouze pro popisné pasáže a dialogy ponechat v čistě
dramatizované podobě. Tempu příběhu tento krok významně pomohl, posluchač se
lépe vžije do aktuálního dění a neruší jej, když kromě dialogů pronáší stejný
interpret i doplňující text.
Obsazení je široké, přesto se tvůrci ani tentokrát neubránili obsazení
některých herců do více rolí. I když tyto postavy dokážou interpreti hlasově
rozlišit, trochu matoucí je výběr podobně laděných hlasů. Výkony všech
zúčastněných nesklouzávají k rutině ani k přehrávání, při prvním poslechu
však chvíli trvá, než se uši zorientují v tom, kdo zrovna mluví, pokud
postavu neuvede vypravěč. To může být způsobeno tím, že na rozdíl od třeba
Pavla Rímského nebo Jiřího Schwarze nejde o často slyšené interprety. Na
druhou stranu i v menších úlohách najdeme herce známých a okamžitě
rozpoznatelných hlasů, potěší například obsazení Mileny Steinmasslové.
Zvukově třetí dramatizace v řadě pokročila zase o kus dál. Zvukový mistr
Martin Dušek pracuje citlivěji s jednotlivými ruchy a efekty a celý podkres
cizeluje k větší a větší propracovanosti. Pokud si posluchač nevšímá pouze
děje, odhalí, že se v nahrávce dají odlišit různá prostředí, například
kamenná hradní komnata, nebo cikádami a šploucháním vody charakterizované
nábřeží řeky, aniž by však tyto zvuky odváděly pozornost od děje.
Mezi posluchači mluveného slova se najdou jak zarytí zastánci klasické četby,
tak ti, kdo preferují vícehlasou dramatizaci. Jen čas ukáže, co uspěje u
příznivců Vondruškových detektivek. Msta písecké panny může být dobrým
argumentem pro ty, kdo hlasují pro druhou možnost, protože se rádi sluchově
ponoří do literárního světa obklopeni zástupem kvalitních herců a doprovodnou
hudbou.
Tomáš Macháček (naposlech.cz)
AudioStory © 1991-2018
Partneři: Nakladatelství Argo | Nakladatelství Vyšehrad | Nakladatelství Portál | Deník KnihyStránky: Miroslav Hařovský